Het promotiemiddel als hoofdinkomen

Schrijvers, journalisten, musici, fotografen, kunstenaars, ze hebben een groot gemeenschappelijk probleem. Men is nauwelijks nog bereid om geld uit geven voor het werk van de creatieven. Op NRC Q schrijft Maarten Schinkel in een opiniestuk dat boekenschrijvers die snel werken ongeveer net zoveel kunnen verdienen als een vakkenvuller. In plaats van geld te verdienen aan de verkoop van een boek, verdient de auteur nu aan wat ooit neveninkomsten, of zelfs kostenposten, waren. Optredens, lezingen, columns. Net zoals een muzikant een album nu gebruikt als promotie van het concert in plaats van andersom. Het geldt niet alleen voor muzikanten en schrijvers. Ook in de fotografie zie je steeds vaker dat de foto’s die de fotograaf maakt slechts een promotiemiddel zijn voor workshops (welke fotograaf geeft die ondertussen niet?). Volgens Schinkel zorgt de ontwikkeling ervoor dat de prijzen voor boeken, en dus ook foto’s, verder omlaag gaan. Een hoog aantal is belangrijker dan een goede prijs. Want hoe meer mensen je werk kopen, des te meer potentieel geïnteresseerden voor de activiteiten die wél geld opleveren. Het is een vraag waar je als fotograaf ook over na moet denken. Het zal zeker niet gelden voor alle soorten fotografie.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwste berichten in Achtergrond

Ga naar Top