Voor de derde keer brengt World Press Photo het technisch verslag uit op basis van inzendingen. Naast een analyse van hoe het deelnemersveld is verdeeld, wordt ook aangegeven hoeveel fotografen niet hebben voldaan aan de normen die World Press Photo stelt op het gebied van beeldbewerking. Ondanks duidelijke communicatie over de grenzen, vallen toch altijd een paar fotografen door de mand.
De meeste aandacht gaat altijd uit naar het laatste deel van het rapport. Het eerste deel over de spreiding van de deelnemers is minstens zo interessant. Ondanks oproepen lukt het World Press Photo nog niet echt om het aantal inzendingen uit de continenten Afrika en Zuid-Amerika te laten toenemen. World Press Photo wordt gedomineerd door Westerse fotografen, met 47% afkomstig uit Europa en 15% uit Noord-Amerika. Zuid-Amerika en Afrika zijn verantwoordelijk voor zes cq twee procent. Terwijl daar toch veel fotografen zitten.
Alle inspanningen ten spijt lukt het World Press Photo evenmin het aandeel vrouwelijke inzenders omhoog te krijgen. Het blijft steken op ongeveer vijftien procent. De vraag is of het specifiek is voor de wedstrijd of dat het percentage overeenkomt met het aandeel vrouwen dat actief is in de groep fotografen waar World Press Photo voor bedoeld is. Cijfers daarover ontbreken.
Beeldmanipulatie
Een heet hangijzer is de beeldbewerking. World Press Photo richt zich op de journalistieke fotografie en daar gelden strenge eisen, de journalistieke foto moet nu eenmaal geloofwaardig zijn en de werkelijkheid geen geweld aan doen. Sinds een paar jaar worden daarom de originele bestanden opgevraagd van de inzendingen in de laatste rondes. In eerste instantie zijn 304 inzendingen opgevraagd, waar gelijk drie inzendingen afvielen. Een omdat de inzender toegaf ontoelaatbare beeldbewerking te hebben toegepast, een omdat die niet alle originelen kon overhandigen en een om andere redenen.
In de allerlaatste rondes zijn 159 uitgebreid bekeken. Op het gebied van feiten en context zijn geen problemen gevonden. Wel was ongeveer vijftien procent in strijd met de reglementen. Bij twintig inzendingen (12,6%) waren beeldelementen verwijderd. Volgens het rapport gaat het voornamelijk om minuscule wijzigingen. Nog eens vier (2,5%) werden afgekeurd omdat de kleuren of de zwartwit omzetting te heftig waren.
Het zijn niet overdreven veel problemen, toch is het verbazingwekkend dat fotografen toch deelnemen terwijl de richtlijnen duidelijk zijn. Nog opvallender is dat twee fotografen voor vijf jaar zijn uitgesloten van deelname omdat ze voor de tweede keer tegen de lamp zijn gelopen. Ook vorig jaar is dat gebeurd.