Het leven van een oorlogsfotograaf

05-05-2011
1 min leestijd

Na het eerbetoon aan Tim Hetherington (zie vorig bericht) heeft ook Lens een zeer interessant artikel over het leven van oorlogsfotografen. Bill Keller, de executive editor van The New York Times, praat met fotojournalisten Greg Marinovich en Joao Silva over hun ervaringen als conflictfotograaf. Beide fotografen vertellen open over het vak. Er wordt onder andere gesproken waarom conflictfotografen steeds weer naar de brandhaarden gaan om hun werk te doen en hoe moeilijk het is om daarmee te stoppen. Joao Silva, die vorig jaar zwaargewond raakte door een bermbom, zegt zelfs dat hij had gewild dat hij nu in Libië aan het werk was. Dat je gevaar loopt, is een risico van het vak, zeggen beiden en is niet iets om heel sentimenteel over te doen. Ook de mythes, onder andere dat fotojournalisten aasgieren zijn, komen aan bod en er wordt gesproken over de invloed die een foto kan hebben om de wereld te veranderen.
Het is zeker een interview dat je gelezen moet hebben als je geïnteresseerd bent in conflictfotografie en fotojournalistiek in het algemeen.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorieën

Nieuwste van Blog

Goede fotojournalistiek is belangrijker dan ooit

18-11-2024 17:56

Fotojournalistiek, we kunnen niet zonder. Foto’s kunnen verhalen vertellen waar woorden tekort schieten. Laten zien wat er gebeurt in de wereld. En momenteel is er nogal wat aan de hand. Fotojournalisten zijn dus belangrijk, zelfs meer dan ooit.
(meer…)

Ga naarOmhoog

Mis dit niet

Goede fotojournalistiek is belangrijker dan ooit

Fotojournalistiek, we kunnen niet zonder. Foto’s kunnen verhalen vertellen waar

Waarom fotografen als Eddy van Wessel zo ontzettend belangrijk zijn

Over Eddy van Wessel, een van Nederlands beste fotojournalisten ooit,