Tentoonstelling Cris Toala Olivares verwijderd

19-03-2010
1 min leestijd
5

De tentoonstelling over olijfboeren van de Nederlands-Ecuadoraanse fotojournalist Cris Toala Olivares in de Stadsbibliotheek Haarlem is in opdracht van de directeur van de bibliotheek, Lotte Sluyser, verwijderd. Tegen het Haarlems Dagblad vertelt Sluyser dat ze dat heeft gedaan omdat “sommige mensen zouden aanstoot kunnen nemen aan de politiek gekleurde tentoonstelling“. Eerder in maart werd dezelfde expositie verwijderd in Amstelveen, nadat er klachten binnen waren gekomen van Joodse bezoekers. De tentoonstelling zou een te eenzijdig beeld laten zien volgens de klagers.

Cris Toala Olivares kan zich totaal niet vinden in de kritiek, zo laat hij mij via de telefoon weten: “Het is helemaal niet zo dat ik aan de kant van de Palestijnen sta, ik laat gewoon zien wat er gebeurt“. Voor zover ik de foto’s heb gezien, zie ik ook niet in waarom de foto’s verwijderd zijn. De foto’s laten het dagelijks leven zien van Palestijnen, zonder dat er een duidelijk oordeel wordt geveld. Ik snap niet echt waar de kritiek vandaan komt. En dat sommige mensen aanstoot kunnen nemen aan de foto’s, vind ik een vrij zwak excuus van de directeur. Om dat soort redenen kun je veel tentoonstelling wel verbieden, er kan altijd wel iemand aanstoot nemen aan wat hij ziet. Volgens Cris komt de kritiek van de Joodse gemeenschap omdat de foto’s laten zien wat ze niet willen zien. Het stuit hem tegen de borst dat de foto’s niet getoond kunnen worden als expositie. “Waar is de vrijheid van meningsuiting?“, vraagt hij zich af. De nog jonge fotojournalist is ook teleurgesteld: “We zitten in Nederland. Daarvoor (de vrijheid van meningsuiting, red) woon ik in Nederland. Ik raak teleurgesteld als dit soort dingen gebeuren“.

Met een foto uit de Palestijnse gebieden won Cris Toales Olivares eerder dit jaar de eerste prijs in de categorie “Buitenlands Nieuws” bij de Zilveren Camera.

5 Comments

  1. Lotte Sluyser op Twitter: http://twitter.com/LotteSluyser

    “Vanavond op Haarlem 105 in verband met de geannuleerde tentoonstelling. Een bibliotheek moet neutraal zijn.
    2:45 PM Mar 19th via TweetDeck”

    Fotografie in een bibliotheek moet “neutraal” zijn? Dan kan er in die bibliotheek bijvoorbeeld ook geen fototentoonstelling worden gehouden over, bijvoorbeeld, de hongerwinter. Want dat is ook niet “neutraal”. En foto’s in kranten mogen dan ook niet meer, want kranten zijn ook een ‘publieke ruimte’. En geschiedenisboeken moeten herschreven worden, zodat mensen als bijv. Pinochet en Idi Amin ook een podium voor ‘wederhoor’ krijgen, om de “neutraliteit” te handhaven.

    Duidelijk is dat mevrouw reageert op een klacht, aangezien ze de tentoonstelling tot en met de inrichting ervan goedgekeurd heeft.

    “Een bibliotheek moet neutraal zijn.”

    Ben benieuwd wanneer de boekverbrandingen gaan plaatsvinden in Haarlem.

  2. “sommige mensen zouden aanstoot kunnen nemen aan de politiek gekleurde tentoonstelling“

    De fotografie en tentoonstelling is niet politiek gekleurd. De olijf oogst heeft door de omstandigheden een politieke kleur gekregen. De fotograaf registreert.

    Laf en een slecht voorbeeld van de personen die de openbare bibliotheek leiden en zich laten censureren.

  3. Eerst werd tijdens Noorderlicht een tentoonstelling over Palestijnen gecensureerd en nu deze. Was dit ook gebeurd als er door moslims zou zijn geklaagd?

  4. Nou, bij foto nr 12 stond: “Na het wegen gaan de olijven naar de olijfpers”. Ik zou dat niet te licht opvatten. Vandaag dit toelaten, da’s morgen weer een holocaust. Lucifers, snel.

  5. Onbegrijpelijk dat een bibliotheek directeur zich laat intimideren door Joodse bezoekers. Ik neem toch aan, dat men vooraf controleert, wat de tentoonstelling inhoudt? En moet men dan na commentaar van bezoekers ineens maar de boel afbreken, omdat men er aanstoot aan neemt. Gaat dan zo’n bezoeker daarheen met het idee, ik zal eens even gaan kijken of ik ergens aanstoot aan kan nemen? Het wordt steeds gekker in Nederland, laten we vooral niet hopen dat Geert Wilders hier iets te zeggen krijgt, dan is er een Israëlische Gestapo i.p.v. een Duitse.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorieën

Nieuwste van Blog

Ga naarOmhoog

Mis dit niet

Waarom fotografen als Eddy van Wessel zo ontzettend belangrijk zijn

Over Eddy van Wessel, een van Nederlands beste fotojournalisten ooit,

World Press Photo 2022 geeft aandacht aan kolonisatie

Red dresses hung on crosses along a roadside commemorate children