Gratis en voor niets

Fotografie is gratis. Althans zo denken veel organisaties (en bedrijven) geregeld. En ze krijgen vaak nog gelijk ook. Je hoeft maar een prijsvraag uit te schrijven waarin je in de kleine letters zet dat je als organisatie het auteursrecht krijgt, of ten minste eeuwigdurend gebruiksrecht, en de foto’s stromen binnen. Nog mooier maken bedrijven het die gewoon vragen om foto’s en dan zeggen dat je naam erbij vermeld wordt als enige tegenprestatie. Uiteraard krijgen ook zij volop foto’s toegestuurd. Iedere keer als ik weer zo’n vraag om gratis foto’s lees moet ik weer diep zuchten. Wat de VVV Rhenen doet spant echter wel de kroon.

De VVV heeft namelijk bedacht om NL Doet te misbruiken voor gratis foto’s. Voor wie het niet weet: NL Doet is een evenement waar twee dagen lang allerlei vrijwilligerswerk wordt gedaan. De vrijwilligers komen vaak uit het bedrijfsleven, zo schilderden medewerkers van een verzekeringsbedrijf de toenmalige ruimte van Straatnieuws. Daar is NL Doet volgens mij voor bedoeld. Wat de VVV Rhenen wil past daar mijns inziens niet bij: rechtenvrije foto’s die ze mogen gebruiken voor website en redactionele artikelen in kranten en tijdschriften. Dat ik het een kwalijke zaak vind, is niet per se vanwege de fotografie. Want moeten de thuiszorgers, de schilders, de tuinmannen enzovoorts wel niet denken van de onervaren vrijwilligers die het even voor niets doen? Zou er een oproep hebben gestaan om een evenement te fotograferen voor bijvoorbeeld de opening van een clubhuis, dan zou ik er geen probleem mee hebben. Tenslotte maakte ik de foto’s van het schilderen bij Straatnieuws ook als vrijwilliger.

Waar het wringt is het doel van de VVV. Op zich is de VVV een stichting, dus een organisatie zonder winstoogmerk. Niets aan de hand zou je denken. Maar het doel van de VVV is het promoten van toerisme. Een economisch doel dus. Niets idealistisch. De moederorganisatie, VVV Nederland, maakt daarbij veel winst. Dat is op zich prima, toerisme is immers goed voor de economie. Maar met een ideële of maatschappelijke organisatie is de VVV niet en dat is toch waar het bij NL Doet om draait. Door een klus aan te bieden op NL Doet is het net of de VVV Rhenen geen geld heeft. Maar dat is niet waar*. De VVV Rhenen wil gewoon goedkoop uit zijn en misbruikt daarvoor een nobel middel.

Het is des te jammer dat het de VVV Rhenen ook nog is gelukt. Een studente die ‘graag professionele foto’s maakt in haar studio’ en via fotografie bijverdient heeft de klus geaccepteerd. Daarmee is zij het zoveelste bewijs voor organisaties dat fotografie niets kost, dat het een vrijwilligersklusje is. Het is triest wat organisaties als de VVV Rhenen doen, een goed initiatief zo misbruiken voor eigen gewin waarbij het mogelijk ook de goede naam van NL Doet aantast. Het is kortzichtig gedacht van de VVV Rhenen. Maar ook van de fotograaf. Zij kan weliswaar de foto’s maken, maar schiet er verder niets mee op. Geen reclame, geen geld en de kans dat de VVV Rhenen haar nog eens vraagt is klein. Ze steunt niet eens een goed doel.

[Update 17-02-2013] Per mail heeft de fotograaf me laten weten dat ze de foto’s toch niet gaat maken. De fotograaf dacht de foto’s als reclame voor haarzelf te kunnen gebruiken, maar de VVV zet niet eens de naam van de fotograaf bij de foto’s.

*Helemaal hard maken kan ik dit overigens niet. Uit het jaarverslag van 2011 van VVV Nederland blijkt dat er wel degelijk een goed positief resultaat wordt behaald. Het eigen vermogen bedroeg in 2011 zelfs 10 miljoen euro. Van de VVV Vallei, waar Rhenen toe hoort, heb ik geen jaarverslag gevonden. Het lijkt mij echter aannemelijk dat ook de VVV Vallei voldoende eigen vermogen zal hebben en een positief resultaat behaalt.

Met dank aan Laura Zwaneveld voor het opmerken van de klus bij NL Doet.

5 Comments

  1. Briljant opinie Bas, het zoveelste bewijs van de beeld-devaluatie en hiermee devaluatie van ons beroep. Dat het speelveld van de fotografie onomkeerbaar veranderd is, is een feit maar verhalen als deze spannen de kroon.
    Ik verbaas mij niet meer over deze verhalen, maar het verbijsterd mij elke keer.

  2. IK sluit mij aan bij Ab, maar troost je niet met de gedachte dat deze opmerkingen gaan helpen al hoop ik erop.
    IK hoorde gisteren toevallig van een aankomend fotograaf dat er in de regio hier binnekort weer zo’n twintig fotografen bijkomen waarvan enkelen nu al zegeen gratis te werken voor regiokranten. ALs onze naam er maar bij staat komen de opdrachten vanzelf!

  3. Er is een trend die niet alleen de fotografie betreft. Alles voor niets is het devies. Op TV zijn er inmiddels een berg aan verbouwingsprogramma’s die voor een beetje naamsvermelding voor niets keukens, tuinen, inrichting en transport regelen. Graag gedaan. Veilingsites tieren welig en je kunt voor 6 euro naar Barcelona. Natuurlijk mag je geld verdienen, is het idee. Veel zelfs. Maar niet aan mij.

    De VVV Rhenen zal zichzelf slim vinden maar zich bewust of onbewust schuldig maken aan uitholling van de markt.

    Ik heb een beter plan (dat ik hier gratis weggeef): huur een professionele fotograaf in om te zorgen dat er bij elk weerpraatje op de commerciële zenders, op nufoto, op Twitter en op Facebook prachtige fake-amateurfoto’s komen te staan van de Cuneratoren in de mist / bij zonsopgang. zonsondergang, in de sneeuw en op koningsdag.

    Alle hotels zullen van voor- tot najaar vol zitten…

  4. Het klopt Olof, het is zeker niet alleen van toepassing op fotografie. Over de tv-programma’s weet ik nog wel een anekdote, die ik niet openbaar zal maken. Maar het zet zo’n programma voor mij wel in een ander daglicht.

  5. Ik ben vrijetijdsfotograaf, ik heb sessies gedaan die trouwens niet in de wielen hebben gereden van professionele fotografen, want daar paste en pas ik voor.
    Maar wat mij opvalt is de razendsnelle verandering van het gebruik van de ‘ afbeelding’ . Niet zo lang geleden liep ik nog te sjouwen met een zware spiegelreflex en was ik de enige die een foto van iets ging maken. Als er nu bijv. Sinterklaas is in een gezin, dan staan er 3 of 4 mensen klaar met hun I-phone om het plaatje van de (klein)kinderen te schieten. Gevolg: ik neem mijn foto-uitrusting niet meer mee; desnoods schiet ik ook ‘ even een plaatje met de telefoon’ .
    In een dergelijk tijdsgewricht, Bas, kan ik me voorstellen dat er anders (simpeler) naar het leveren van een afbeelding gekeken wordt; hoe frustrerend ook.
    Ik heb trouwens wel ideeën om toch een, redelijk, unieke bijdrage aan de beeldcultuur te leveren.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwste berichten in Opinie

Ga naar Top