Uitslagenavond gemeenteraadsverkiezing
(meer…)
(meer…)
Fotojournalist Stepan Rudik is door de World Press Photo gediskwalificeerd. Rudik had de derde prijs bij de sport features series gewonnen met een serie van straatvechten. Bij het opvragen van de RAW beelden bleek dat de fotograaf “een element had verwijderd uit een van de foto’s.” Dat is in strijd met de reglementen van de wedstrijd. Er zat volgens de organisatie niets anders op, dan de fotograaf te diskwalificeren: “The principle of World Press Photo is to promote high standards in photojournalism. Therefore, we must maintain the integrity of our organization even when the outcome is regrettable.” De foto’s zullen niet te zien zijn op de expositie en in het boek. Op de site zijn de foto’s ondertussen ook verwijderd en vervangen door de tekst “disqualified”.
[Update] Rudik zou een voet hebben verwijderd uit de foto. De organisatie zou op de manipulatie gewezen zijn door de Oekraïnse federatie van fotografen.
In een interview met het Duitse Spiegel vertelt de winnaar van de World Press Photo, Pietro Masturzo, over het ontstaan van de winnende foto. Over de foto is, zeker bij Iraanse fotojournalisten, enige ophef ontstaan. Door deze foto te kiezen zou de jury de risico’s die de Iraanse fotografen hebben genomen negeren. Masturzo weerlegt de kritiek. Hij ontkent niet dat zijn Iraanse collega’s veel meer risico hebben genomen, maar vindt risico lopen niet per se een goed verhaal hoeft op te leveren: “But when you’re telling a story, you also need to use your wits. I believe you don’t have to risk your life to tell a good story.” Masturzo legt ook uit waarom zijn foto’s minstens zo van betekenis zijn, als de foto’s van de geweldsituaties.
Ed van der Elsken en Japan hadden een speciale band. De Japanners hielden van zijn werk, een aantal boeken van hem is ook in een speciale Japanse editie verschenen (een van de weinige boeken die ik nog niet bezit van Van der Elsken). Van der Elsken op zijn beurt hield van Japan. Hij ging er geregeld heen en dat resulteerde onder andere in het prachtige boek De Ontdekking van Japan. Nu fotografeerde Van der Elsken niet alleen, hij filmde ook en maakte geluidsopnames. Wat dat betreft was Van der Elsken de multimedia reportageman avant la lettre. Over Tokio wilde hij een een audiovisuele presentatie maken. Dat heeft hij nooit af kunnen maken, maar het Nederlands Fotomuseum en Paradox hebben onlangs het werk toch kunnen voltooien. Vanaf 3 april is Tokio Symphony, zoals de presentatie heet, in het Nederlands Fotomuseum te zien.
(meer…)
Naar aanleiding van de tentoonstelling Fotografie! Een Bijzondere Collectie van de Universiteit Leiden houdt het Fotomuseum Den Haag samen met de Universiteit Leiden een korte cursus over de geschiedenis van de fotografie. In vier bijeenkomsten wordt de hele geschiedenis in het kort behandeld aan de hand van periodes (Van uitvinding tot Picturalisme (1839-1920), Modernisme en Nieuwe Fotografie (1920-1940), Geëngageerde documentaire fotografie (1940-1990) en Nieuwe richtingen in de fotografie (1990-nu)). De bijeenkomsten vinden op vier opeenvolgende donderdagavonden plaats, de eerste les is op 4 maart 2010. Aanmelden kan via het museum en de kosten bedragen € 75,00 per persoon.