In een interview met het Duitse Spiegel vertelt de winnaar van de World Press Photo, Pietro Masturzo, over het ontstaan van de winnende foto. Over de foto is, zeker bij Iraanse fotojournalisten, enige ophef ontstaan. Door deze foto te kiezen zou de jury de risico’s die de Iraanse fotografen hebben genomen negeren. Masturzo weerlegt de kritiek. Hij ontkent niet dat zijn Iraanse collega’s veel meer risico hebben genomen, maar vindt risico lopen niet per se een goed verhaal hoeft op te leveren: “But when you’re telling a story, you also need to use your wits. I believe you don’t have to risk your life to tell a good story.” Masturzo legt ook uit waarom zijn foto’s minstens zo van betekenis zijn, als de foto’s van de geweldsituaties.
Gerelateerde berichten
13-12-2024 13:30
Fotojournalisten en beeldredacteuren: blijf van de kloonstempel af
18-11-2024 17:56
Goede fotojournalistiek is belangrijker dan ooit
08-04-2024 17:13
Waarom fotografen als Eddy van Wessel zo ontzettend belangrijk zijn
Categorieën
Meest gelezen
Meeste reacties
Fotograferen voor een fooi?
27-02-2013
Tien jaar webloggen over fotografie
12-08-2011
Stoppen of doorgaan?
17-04-2012
Welkom in het leven, lieve kleine (bis)
28-05-2014
Nieuwste van Blog
Fusie Getty Images en Shutterstock is geen goed nieuws voor de fotograaf
13-01-2025 11:17
Stockfotobureaus Getty Images en Shutterstock kondigden onlangs aan dat ze willen fuseren, na goedkeuring door de aandeelhouders en de toezichthouders. Getty Images wordt dan verreweg de grootste beeldbank. Voor de fotografie is dat niet direct goed nieuws.
(meer…)
Fotojournalisten en beeldredacteuren: blijf van de kloonstempel af
13-12-2024 13:30
Fotojournalistiek en Photoshop is geen ideale combinatie. De verleiding is groot en te makkelijk om wat aan de foto te veranderen. Zeker met AI. De geloofwaardigheid staat op het spel. Dus moeten fotograaf en beeldredacteur op de vingers gaan zitten.
(meer…)