Visa d’Or awards

09-09-2010
1 min leestijd

De berichtgeving rond de Visa d’Or Awards, de prijzen die worden uitgereikt tijdens het fotofestival Visa pour l’Image in Perpignan, is altijd wat beperkt. Vreemd en jammer, want het zijn toch interessante prijzen. Zo moest ik eigenlijk uit de krant vanmorgen halen dat Stephanie Sinclair de Visa d’Or Feature 2010 heeft gewonnen. Met een prachtige serie over polygamie bij de FLDS in Amerika. Het is een goed documentair project. Fotografisch interessant, maar zeker ook wat betreft het verhaal. Het is niet makkelijk geweest om de serie te maken, want de groep staat niet bekend als erg open voor de buitenwereld. Sinclair is het gelukt het vertrouwen te krijgen en daar is ze zorgvuldig mee omgegaan. Micha Bruinvels meldt op Twitter dan ook: “Elke dag gevecht om vertrouwen met veel geduld“. De personen zijn volledig in hun waarde gelaten, de beschouwer moet zelf een oordeel zien te vellen, de fotograaf is alleen observant. Een goed afgewogen en integere serie dus, terecht dat De Volkskrant daar veel ruimte voor heeft gemaakt.

De Visa d’Or News Award is gegaan naar fotojournalist Damon Winter voor zijn serie over de gevolgen van de aardbeving in Haïti. Frédéric Sautereau heeft de Visa d’Or Daily Press Award 2010 gekregen voor zijn werk in de Gazastrook. Alledrie de fotografen krijgen $8000 als prijs. Voor Sinclair is het de tweede keer dat ze de Visa d’Or krijgt, in 2004 won ze prijs voor een serie over vrouwen die zichzelf in brand steken in Afghanistan.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorieën

Nieuwste van Blog

Waarom fotografen als Eddy van Wessel zo ontzettend belangrijk zijn

08-04-2024 17:13

Eindelijk heb ik de tijd en rust gehad om Eddy’s Oorlog te zien, de documentaire over een van de beste Nederlandse fotojournalisten ooit. Filmmaker Joost van der Valk volgt Eddy Van Wessel die meerdere malen naar de Oekraïne afreist om de gruwelijkheden daar vast te leggen. Al heel lang heb ik diep respect voor wat Van Wessel doet en hoe hij steeds weer weet te raken met zijn beelden. De documentaire versterkt dat en laat mij opnieuw beseffen hoe belangrijk het werk van fotojournalisten is.
(meer…)

Kereltje (20)

08-04-2024 11:49


Koningin Wilhelminaweg Groenekan, 07-04-2024 14:25

Ga naarOmhoog

Mis dit niet

Waarom fotografen als Eddy van Wessel zo ontzettend belangrijk zijn

Over Eddy van Wessel, een van Nederlands beste fotojournalisten ooit,

World Press Photo 2022 geeft aandacht aan kolonisatie

Red dresses hung on crosses along a roadside commemorate children