Richtlijn ANP-fotografen

18-03-2010
1 min leestijd

Na de uitgebreide discussies over fotomanipulaties vorig jaar riep het ANP dat het een richtlijn op zou stellen voor de fotojournalisten die aan het ANP leveren. Het is een hele tijd stil geweest, maar nu is de richtlijn dan toch bekend. Fotobureau Hollandse Hoogte gaat min of meer dezelfde regels gebruikte, zo werd vorig jaar bekend. Heel uitgebreid is de richtlijn niet, zeker niet als het gaat over het bewerken van de foto. Het ANP maakt een duidelijk onderscheid tussen fotomanipulatie en fotobewerking. Bij het eerste verander je elementen en dat is verboden, stelt de richtlijn. De enige uitzondering is het verwijderen van stof. Op het vlak van fotobewerking is de richtlijn een stuk losser. Logisch, want dat precies vastleggen is geen doen. Het gaat er vooral om dat je terughoudend met de middelen omgaat.

Ook staat in de richtlijn het een en ander over het ensceneren van de foto’s. Vorig jaar zei Leo Blom van het ANP dat ensceneren van nieuwsfoto’s uit den boze was, bij portretfoto’s gelden lossere regels. In de nu bekende richtlijn lijken de teugels wat verder te vieren. Er staat onder andere dat echte fotomomenten, zoals een boekoverhandiging wel in scene mogen worden gezet. Opvallend is dat voorbezichtingen van beurzen ook onder een persmoment valt en dus de foto’s in scene gezet mogen worden. Dat vind ik zelf al vrij ver gaan.

Het is goed dat de richtlijnen nu bekend zijn en het is ook goed dat ze ruimte laten voor de fotograaf om mee te werken. Teveel dichtgetimmerde normen werken niet in de praktijk, zoals ook Eduard de Kam tegen Villamedia zegt. Ik ben wel benieuwd hoe het ANP kijkt naar het ensceneren zoals bijvoorbeeld is gebeurd bij het voorbeeld dat Thomas Schlijper fotografeerde tijdens een demonstratie. Is dat een nieuwsfoto of een persmoment?

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorieën

Nieuwste van Blog

Tien

26-05-2024 21:05


Utrecht, 26-05-2024 19:15

Waarom fotografen als Eddy van Wessel zo ontzettend belangrijk zijn

08-04-2024 17:13

Eindelijk heb ik de tijd en rust gehad om Eddy’s Oorlog te zien, de documentaire over een van de beste Nederlandse fotojournalisten ooit. Filmmaker Joost van der Valk volgt Eddy Van Wessel die meerdere malen naar de Oekraïne afreist om de gruwelijkheden daar vast te leggen. Al heel lang heb ik diep respect voor wat Van Wessel doet en hoe hij steeds weer weet te raken met zijn beelden. De documentaire versterkt dat en laat mij opnieuw beseffen hoe belangrijk het werk van fotojournalisten is.
(meer…)

Kereltje (20)

08-04-2024 11:49


Koningin Wilhelminaweg Groenekan, 07-04-2024 14:25

Ga naarOmhoog

Mis dit niet

Waarom fotografen als Eddy van Wessel zo ontzettend belangrijk zijn

Over Eddy van Wessel, een van Nederlands beste fotojournalisten ooit,

World Press Photo 2022 geeft aandacht aan kolonisatie

Red dresses hung on crosses along a roadside commemorate children