Op de gevoelige plaat

19-11-2013
1 min leestijd
2

Sinds begin van dit jaar ben ik aan de slag met de 8×10 inch film van Impossible. Een langzame manier van fotograferen, waarbij je je goed moet concentreren wil je geen fouten maken en zo veel geld in de prullenbak gooien. Zelfs dan blijft het resultaat een verassing, iedere foto die je maakt is uniek en dat maakt het proces bijzonder. Elke foto heeft de sporen van het proces en dat fascineert mij wel. Werken met de Impossible film, met zijn specifieke manier om te verwerken, lijkt omslachtig, maar vergeleken met de edele procédés, zoals de technieken uit de begintijd van de fotografie worden genoemd, is het kinderspel.

Aan de edele procédés heb ik tot voor kort nooit echt aandacht geschonken. Ik wist dat het bestond, ongeveer wat het inhield, maar al snel afgedaan als te ingewikkeld voor mij. Dat verandert vanaf het moment dat ik Tintype Studio aan het werk zie en ik even later een artikel over de geschiedenis van de fotografie mag schrijven voor Pf. Het edele snap ik ineens. Net als de Impossible film een unicaat, maar door de geschiedenis en de bijzondere werkwijze met recht het echte fotograferen.

Tijdens Unseen 2013 zie ik opnieuw Tintype Studio aan het werk, nu samen met collodium expert Alex Timmermans. Ik wil nu wel eens meemaken hoe het hele proces, van het maken van de glasplaat tot en met het ontwikkelen en fixeren werkt en besluit mezelf te laten portretteren. Het blijkt een geweldige ervaring, mede omdat Arjen Went en Timmermans uitgebreid vertellen over de techniek en ik mee de mobiele doka in mag. Je weet gelijk waar de uitdrukking ‘op de gevoelige plaat’ vandaan komt, want pas kort voor de opname wordt een glas- of aluminiumplaat lichtgevoelig gemaakt. Het maken van een foto, van begin tot eind, duurt al gauw een kwartier. Je hebt geduld nodig dus, maar dat wordt ruimschoots beloond.

Ik ga zelfs nog een tweede keer op de foto en besef dat ik langzaam gegrepen wordt door deze manier van fotograferen. Het onvoorspelbare, het unieke, het ambachtswerk, ik kan er alleen maar van genieten. Het is fotografie in de meest pure vorm. Daar kan geen Instagramfiltertje tegenop.

Foto’s: Tintype Studio / Went&Navarro

Ambrotype portret - Foto: Tintype Studio

Tintype portret - Foto: Tintype Studio

2 Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorieën

Nieuwste van Blog

Bingo

19-09-2024 22:29


Gageldijk Utrecht, 19-09-2024 17:45

Ga naarOmhoog

Mis dit niet

Het geluid van analoog

Hoe klinkt analoge fotografie, dat laat Tywen Kelly zien in

Eddy van Wessel wint terecht voor derde keer de Zilveren Camera

Na de nominaties is het altijd weer gissen wie er