World Press Photo gaat dit jaar voor het eerst een wedstrijd houden voor multimediale producties. Daarmee anticipeert de organisatie op de toename van multimedia in de journalistiek. Ik vind het een te te juichen ontwikkeling, al langer pleit ik voor meer aandacht voor multimedia bij de belangrijke fotoprijzen.
De wedstrijd voor multimedia staat los van de gewone World Press Photo wedstrijd. WPP wil eerst ervaring opdoen met het houden van een wedstrijd met multimedia. Je kunt niet inzenden, WPP ‘vertrouwt op de expertise van specialisten in het veld’ om de beste producties te nomineren. De jury, bestaande uit Ed Kashi (fotograaf en voorzitter van de jury), Claudine Boeglin (multimedia producent), Andrew DeVigal (multimedia redacteur New York Times), Tim Hetherington (fotojournalist en filmmaker) en Kang Kyung-ran (CEO Frontline News Service), komt van 18 tot 21 maart bijeen om de winnaars te selecteren. Er zijn twee categorieën: lineaire producties (zowel online als offline) en online interactieve producties. Fotografie moet een belangrijke rol spelen in de producties en de jury beoordeeld de productie op de impact, de uitvoering, de originaliteit en de vernieuwing.
De winnaars worden tijdens de World Press Photo Award Days, die in het weekend van 7 mei worden gehouden, bekend gemaakt en krijgen $5000.