Heb schijt aan Sanoma

Al een maand is er rumoer rond de voorwaarden die Sanoma hanteert als ze je werk afnemen. Van de een op de andere dag heeft Sanoma eenzijdig de afspraken aangepast en het is pikken of slikken. De uitgeverij krijgt het recht om de artikelen, foto’s, illustraties etc. door te verkopen aan wie men maar wil. Van de verkoop krijgt Sanoma 70% en de freelancer 30%. Bovendien mag je als freelancer gedurende negen maanden na publicatie het werk niet hergebruiken. Geïnterviewden of gefotografeerden weten niet meer vooraf in welke bladen ze kunnen komen te staan. Voor fotografen van de Margriet, Libelle, Flair, Viva en Zin zijn de nieuwe ‘afspraken’ nog ongunstiger. Zij hebben van Sanoma een brief gekregen waarin staat dat het bewerken van foto’s niet meer wordt vergoed én dat ze altijd de originele foto’s willen hebben. De redacties gaan namelijk zelf de foto’s bewerken. Daardoor is de kans groot dat er een dubbel auteursrecht op de foto ontstaat. Als de foto maar genoeg is bewerkt, kan het namelijk gezien worden als een oorspronkelijk werk. In zo’n geval ziet een fotograaf niet alleen zijn foto verpest worden, hij verliest ook nog een deel van het auteursrecht. Absurde ‘afspraken’, geheel terecht dat er aan de bel getrokken wordt door freelancers zelf en de beroepsorganisaties. Helaas houdt Sanoma de poot stijf, het bedrijf denkt blijkbaar machtig genoeg te zijn.

Deels is die gedachte van Sanoma terecht. Het concern geeft heel veel bladen uit en daardoor zijn veel freelancers voor een belangrijk deel afhankelijk van het bedrijf. Zomaar het contract opzeggen is er niet bij, bijna niemand kan van de ene op de andere dag een groot deel van het inkomen missen. Freelancers kunnen wel aangeven dat bepaalde stukken of foto’s niet automatisch mogen worden doorverkocht. Daarvan maken de belangenorganisaties gebruik door te adviseren dat standaard door te geven aan Sanoma. Het lijkt de enige reële optie die er is om nog enige controle te hebben. De andere optie is om de samenwerking stop te zetten. Nu heb ik makkelijk praten omdat ik niet voor de bladen van Sanoma fotografeer, maar het contract beëindigen is mijns inziens de beste stap. Temeer omdat Sanoma als afnemer zelf de tarieven bepaalt en die geregeld verlaagt in plaats van corrigeert voor bijvoorbeeld inflatie en toegenomen ervaring. Met zo’n opdrachtgever is niet te werken. Als Sanoma zo graag het auteursrecht wil uitventen, neem dan de journalisten en fotografen in loondienst. Nu gedraagt Sanoma zich als een arrogante dictator en zijn de freelancers het volk dat onder de duim moet worden gehouden. Het wordt tijd dat de freelancers schijt aan Sanoma hebben in plaats van andersom.

Fotografen die de nieuwe prijs- en afleveringsafspraken hebben gekregen, worden opgeroepen zich te melden via info@fotografenfederatie.nl of nvf@nvj.nl. Hoe meer mensen zich melden, des te sterker is het protest.

3 Comments

  1. Is het oude verhaal zelfde problemen in 1936 is daarom Magnum ontstaan, ging ook over copyright, uitsnede, bewerking, niet betaald, te weinig betaald, niet weten waar de foto’s in staan, in magazines, kranten enz nu hebben we de digitale highway en allerlei foto archieven en foto clubjes zoals ANP, WFA, NOVEM, Reporters, Demotix, HH enz is er eigenlijk niets veranderd dus na ± 80 jaar dus lijkt mij is er geen oplossing du op z’n Haags “Hou Vol”

  2. He Bas als ze (de Fotografen) nu gewoon alle foto’s in RAW sturen naar Sanoma dan wil ik nog wel eens zien wat er gebeurt ??

  3. Dag Bas,

    Je hebt helemaal gelijk. Net als jij werk ik amper voor Sanoma, maar het gaat niet alleen om die uitgever. Ik ben in de pen geklommen richting Den Haag en ik werd uitgenodigd door de PvdA. Ze vroegen me ook of ik vragen had bij de antwoorden op het vorige vragenrondje over dit voorstel. Mijn vragen nam de PvdA letterlijk over. Ook in het geval van Sanoma gebruikte de PvdA mijn vragen als Kamervragen, mag Sanoma dit zomaar doen? Is er geen sprake van een onredelijke verzwarende bepaling door Sanoma? Komende donderdag spreek ik de VVD, samen met de NVJ. De VVD luistert geloof ik nogal naar de uitgeverijen die zelf denken dat ze de belangen van freelancers behartigen. Dat is natuurlijk flauwekul, ze behartigen alleen hun eigen belangen en geven voor de show 30 % aan de makers.
    je kunt dus wel wat doen, ik ben druk bezig.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwste berichten in Opinie

Ga naar Top