Na vijf jaar komt een einde aan de samenwerking tussen Getty Images en Flickr, waarbij de foto’s van gebruikers van Flickr via Getty Images verkocht konden worden. Getty Images stuurde een mail naar de deelnemers waarin het einde van de samenwerking wordt aangekondigd: “Today we are announcing that we provided notice to terminate our existing agreement with Flickr. Our original agreement reached its end, and while we continue to be open to working with Yahoo!/Flickr, we have not agreed to a new agreement at this time.” Het bericht wordt in een mail naar mij bevestigd door de directeur PR EMEA van Yahoo!, de eigenaar van Flickr. Getty houdt daarentegen volgens de mail naar de gebruikers de deur op een kier. Tegelijk met dit bericht komt fotoplatform EyeEm met een nieuwsbericht dat zij een samenwerking zijn aangegaan met Getty Images. Via de app EyeEm kunnen gebruikers van smartphones foto’s maken, bewerken en delen.
Officieel is de samenwerking een deel van de EyeEm Market, een verkoopplatform van EyeEm waarbij medewerkers zoeken naar verkoopbare foto’s en waarvan de opbrengst 50/50 wordt gedeeld tussen het platform en de maker. Het nieuwe kanaal gaat EyeEm Collection at Getty Images heten. De samenwerking tussen Getty en EyeEm vertoont grote gelijkenis met de eerdere samenwerking tussen het fotobureau en Flickr. Een team van Getty gaat op zoek naar interessante foto’s bij het fotografieplatform. De makers worden dan gevraagd of de foto’s via Getty verkocht mogen worden. Ook kunnen gebruikers van het platform zelf aangeven dat ze mee willen doen. Deelnemen is uiteraard niet verplicht. Wel is een voorwaarde dat Getty bij toestemming het alleenrecht krijgt om de foto’s te verkopen, het auteursrecht blijft bij de maker en die mag de foto uiteraard op zijn eigen sites, blogs en social media blijven gebruiken. Bij Flickr kreeg de gebruiker 30% van de opbrengst bij RM (Right Managed) en 20% bij RF (Royalty Free) beelden. Wat de gebruiker van EyeEm verdient met de verkoop via Getty is nog niet zeker. EyeEm zegt er naar te streven de opbrengst die zij van Getty krijgen voor een foto eerlijk te delen met de maker. Dat betekent dus hoogstwaarschijnlijk dat de opbrengst wat lager uitvalt dan bij de deal met Flickr, omdat Getty Images uiteraard een deel van de opbrengst achter zal houden. Vooralsnog zullen de foto’s die via de EyeEm Collection worden verspreid niet meedoen met het embed-plan van Getty Images, laat EyeEm weten. Maar dat kan nog wijzigen omdat het nieuwe platform nog niet officieel is gelanceerd.
Fotografen die nu meedoen met de samenwerking tussen Flickr en Getty Images kunnen hun foto’s blijven verkopen via Getty Images. Daartoe zet Getty Images de Moment Collection op, dat eerst wordt gevuld met de foto’s die nu van Flickr zijn gekomen. Wie nu meedoet kan foto’s blijven leveren aan de Moment Collection, het enige verschil is dat Getty Images niet meer op Flickr gaat speuren naar interessant beeld en dat de fotograaf op dezelfde manier de foto’s levert als andere leveranciers voor Getty Images en iStock. De verdeelsleutel blijft gehandhaafd. Foto’s kunnen alleen uit de database worden verwijderd als het contract op tijd wordt opgezegd, dat wil zeggen minimaal zestig dagen voor het einde van het contract. In de tussentijd is opzeggen niet mogelijk, omdat klanten de zekerheid moeten hebben dat ze na het bewaren van een foto in een lightbox de foto er nog steeds is als ze de foto daadwerkelijk willen gebruiken.
Het is op zich een opmerkelijk besluit van Getty Images om Flickr te verlaten en met EyeEm in zee te gaan. Flickr is al jaren een van de meest belangrijke fotoplatformen, EyeEm is een nog relatief kleine speler die pas in 2011 de app op de markt bracht.