Fotografie, omdat het leuk is

Geld verdienen aan internet

Het gaat niet lekker met de verdiensten in de fotografie als je de fotografen over het algemeen hoort. Tegelijk is de vraag naar fotografie nog altijd stijgend. Internet wordt vaak als reden voor beide ontwikkelingen gegeven. Bij bijna elk bericht op internet wordt wel een plaatje verwacht. Een platform als Instagram is razend populair, ook bij gebruikers die helemaal niet zelf fotograferen. Maar wie betaalt? Het kan wel, zo blijkt uit twee artikelen die ik vorige week tegenkwam. Je moet soms net even anders denken.

Neem het vooraanstaande fotoagentschap Magnum. Groot geworden in de hoogtijdagen van de fotografie en met vrij traditionele fotografie vaak gezien als een bureau dat ten onder zou gaan door de huidige ontwikkelingen. Niets is minder waar. In een interessant artikel bij The Drum wordt uit de doeken gedaan hoe Magnum onder andere Instagram gebruikt om het werk van de fotografen onder de aandacht te brengen. Dat lukt bijzonder goed.

Direct geld verdienen met Instagram doet Magnum weliswaar niet, de dienst wordt vooral gebruikt om geïnteresseerden aan zich te binden. In de hoop dat een deel van hen foto’s koopt in de online shop. De inkomsten kunnen gebruikt worden om nieuwe projecten te financieren. Want van de traditionele media komen steeds minder inkomsten. In plaats daarvan publiceert Magnum de verhalen steeds vaker op hun eigen site. Het laat goed zien dat je als fotobureau moet blijven ontwikkelen en niet moet blijven steken bij het oude verdienmodel. Tegelijk laat het de waarde van een goed archief zien, juist door de vele oude foto’s trekt het Instagram account veel fans die foto’s willen kopen.

Waar Magnum niet direct aan Instagram verdient, doen vele anderen het wel. Zij hebben een dusdanig grote schare volgers dat adverteerders maar al te graag geld geven om die zogeheten influencers te sponsoren. De zaak is dus om zo’n influencer te worden, wat voor iemand die al beroemd is een stuk makkelijker is. Dat het ook voor een normaal persoon haalbaar is toont journalist Max Chafkin van Bloomberg Businessweek. Zijn verhaal geeft een interessant inkijk in hoe je social media kunt gebruiken om geld te verdienen.

Het laat ook zien hoe anderen weer aan je verdienen aan mensen die belangrijk zijn op die media. Om echt populair te worden op Instagram draait alles om de beeldvorming en fotografie speelt daar natuurlijk een hoofdrol is. Zoals Chafkin laat zien zijn de foto’s van de influencers van top tot teen geregisseerd en meestal niet door de influencer zelf gemaakt. Die huurt namelijk gewoon een prof in. Ook voor de foto van het eten, dat eigenlijk gewoon een stockfoto is. De markt voor dit soort fotografie is groot blijkt uit het artikel. Daar kun je als fotograaf dus op inspelen.

Het zijn twee totaal verschillende benaderingen, zowel in de soort fotografie als het doel. Wel vind ik het allebei inspirerende voorbeelden van ondernemerschap, iets waar veel fotografen te weinig aandacht aan besteden. Goede Nederlandse voorbeelden zijn er ook. Villamedia besteedde daar onlangs ook aandacht aan en interviewde onder andere Cris Toala Olivares en Eelco Roos (betaalde link) die beiden dankzij Instagram juist verdienen.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwste berichten in Achtergrond

Ga naar Top