Bas de Meijer

Fotografie, omdat het leuk is

Menu
  • Home
  • Archief
    • Fotografie
    • Over fotografie
  • Over deze site
  • Portfolio
  • Contact
Menu

Discussie over de nog onbekende World Press Photo winnaar

Geplaatst op 13-02-2014

De World Press Photo levert altijd wel de nodige discussie op. Is het niet over het wel of niet photoshoppen, dan is het wel een esthetisch vraagstuk. De winnaar van de 2013 moet nog bekend gemaakt worden, dat gebeurt morgen, de discussie is nu al losgebarsten mede naar aanleiding van de genomineerden bij Sony World Photography Awards. De belangrijkste vraag is hoezeer de winnende foto nog wel gaat over fotojournalistiek. Winnaars worden teveel kunst, stelt bijvoorbeeld Andrea Herzau: “der Verlierer dabei ist die journalistische Fotografie, die dahin gehend verkommt, dass sie nur noch ästhetische Oberfläche ist – l’art pour l’art.” In zijn betoog ageert Herzau, mijns inziens terecht, overigens ook tegen de leeftijdsgrens van 35 jaar die veel fotowedstrijden kennen. Maar dat is een andere discussie. Herzau haalt ook een eerdere blog aan bij No Caption Needed. Ook daarin worden foto’s beoordeeld als vooral kunstzinnig en niet zozeer fotojournalistiek. Een jaar eerder stond bij No Caption Needed de kritiek op de eerdere winnaars van World Press Photo: de beelden zijn te filmisch. Het gaat niet meer over de inhoud, maar de vorm.

In dat licht is het onderzoek dat Martijn Kleppe en Marta Zarzycka hebben gedaan naar de winnaars van de afgelopen drie jaar bij World Press Photo erg interessant, waarvan de samenvatting is te lezen bij De Correspondent. Hoewel ze misschien verschillend lijken, zijn de overeenkomsten volgens hun groter dan de verschillen. De winnende foto moet herkenbaar zijn voor het grote publiek, daarom zal de winnaar altijd bol staan van de bekende stijlfiguren.

Dit soort analyses zijn interessant. Niet alleen in het kader van de fotowedstrijden, maar ook voor de fotojournalistiek in het algemeen. Beïnvloed de keuze van de jury voor foto’s die breed toegankelijk zijn de fotografie? Gaat de fotojournalist daardoor ook makkelijker begrijpbare foto’s maken en bedient die zich van de herkenbare stijlelementen en maakt hij de foto bewust meer filmisch of kunstzinnig? En verliest hij daarmee niet de primaire functie van de fotojournalistiek uit het oog?

Post Views: 17

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zoeken

Recente reacties

  • Marloes Dries op Een jaar
  • Anita Duits op Een jaar
  • Gijs op Een jaar
  • Margriet op Een jaar
  • Anna Wessel op Een jaar
©2023 Bas de Meijer | Theme by SuperbThemes
Deze website gebruikt cookies om het aantal bezoekers te tellen en om je naam te onthouden als je reageert. Ga je akkoord? Akkoord Lees meer
Cookie- en privacyverklaring

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN